Bidden voor mensen via Messenger

»»Bidden voor mensen via Messenger

Bidden voor mensen via Messenger

Door Linda Stelma

 

Catharinus Doornbos (44) uit Zwolle zit in het Engelstalige chatteam van GlobalRize. Via het programma Messenger van Facebook spreekt hij met mensen over Jezus. ‘Mijn vrouw en kinderen weten dat als ik niet reageer op hen, ik aan het bidden ben voor iemand.’

‘Mijn vrouw en kinderen weten dat als ik niet reageer op hen, ik aan het bidden ben voor iemand.’

Chatteam

In totaal zitten er acht mensen in het chatteam van GlobalRize. Catharinus is er sinds oktober 2017 bij betrokken als coördinator. En hij draait zelf ook volop mee. Van vrijdagochtend tot zondagavond reageert hij op mensen die contact zoeken via Messenger. ‘Het is vrij divers waar mensen over willen praten. Een groot deel zit met bepaalde vragen rond het geloof. Ze snappen iets niet. We geven ze dan een stukje onderwijs. Er zijn ook mensen die gebed nodig zijn, bijvoorbeeld voor welvaart, voor gezondheid, voor huwelijksproblemen. Er zijn ook mensen die misbruikt zijn en vragen of ik voor hen wil bidden. Je ziet echt alles voorbijkomen.’

De grootste populatie op de chat komt van de Filipijnen. Catharinus vermoedt dat zo’n 40 procent van alle bezoekers daar vandaan komt. ‘Facebook heeft met een paar bedrijven een soort gratis internet opgezet op de Filipijnen. Messenger is één van de dingen die de mensen daar gratis kunnen gebruiken. Op de Filipijnen is 90 tot 95 procent katholiek. Juist vanuit die groep komen ook veel vragen: “Hé, hoe zit dit? In de kerk hoor ik dit, maar in de Bijbel lees ik wat anders …”

Laagdrempelig

Een deel van de mensen komt op de chat van GlobalRize terecht via de Facebookpagina van de zendingsorganisatie, Biblword. ‘Op Facebook delen we Bijbelteksten. En soms roepen we mensen die vragen hebben ook op om naar de chat te komen als ze ergens mee zitten. Als mensen op de chat komen, groeten ze bijvoorbeeld eerst. Wij heten ze dan welkom en zeggen waar de chat voor bedoeld is. We zeggen ook dat we voor ze kunnen bidden. Mensen zijn vaak eerst heel aarzelend. Wij vragen dan door. En uiteindelijk worden ze heel open. In de kerk durven veel mensen niet om gebed te vragen omdat er een stuk schaamte meespeelt. Wij zijn voor hen anoniem. Het is heel laagdrempelig.’

Bijzondere bediening

Catharinus is niet onbekend met evangelisatie. ‘Ik evangeliseer ook op straat in Zwolle. Daar word ik wel enthousiast van. Je raakt direct met mensen in gesprek. Ze komen bij je met echte levensvragen. Als je daarin met ze op mag trekken en ze iets van Gods liefde mag laten zien … En als je dan ziet wat er gebeurt en hoe mensenlevens veranderd worden. Dat vind ik zo fantastisch. Ik zeg weleens dat ik eigenlijk God een beetje op de vingers aan het kijken ben. Dat is zo bijzonder.’
Hij vindt het niet heel belastend om elk weekend bereikbaar te moeten zijn voor mensen die reageren via Messenger. “Ik zit gewoon met mijn laptopje thuis aan tafel. Op vrijdag doe ik het samen met mijn vrouw. Het is echt een bediening die we samen hebben. Mijn vrouw en kinderen weten dat als ik niet reageer op hen, ik aan het bidden ben voor iemand. En als mijn dochters een voetbalwedstrijd hebben op zaterdag, dan is er iemand anders in het team die het van me overneemt. We ruilen ook onderling. En weet je, op zondagochtend ga ik ook gewoon naar een kerkdienst. Dan is er even niemand; dat moet ook kunnen. We gaan er nuchter mee om, want je kunt geen ijzer met handen breken.’

‘We gaan er nuchter mee om, want je kunt geen ijzer met handen breken.’

Bevrijding

Catharinus maakt veel bijzondere gesprekken mee. ‘Ik herinner me een jonge vrouw uit Zuid-Afrika die binnenkwam met de vraag wat God tegen haar had. Ik vroeg waarom ze dat zo ervaarde. Ze zei dat ze sinds een jaar naar de kerk ging, maar dat ze sindsdien alleen maar ellende had meegemaakt. Eigenlijk had ze spijt van haar keuze; “als dit God is, waarom geloof ik dan in Hem? Er staat toch in de Bijbel dat God liefde is?” Ik vroeg haar wat de moeilijke dingen waren en er ging echt een beerput open. Ze was meerdere keren verkracht, ook door de predikant. Dat is zo schrijnend. Ik kan het niet verklaren voor haar waarom zoiets gebeurt en waarom God het toelaat. Maar ik zei haar dat we er wel voor in gebed konden gaan.’

‘de Geest kan alle middelen gebruiken.’

‘Ik ben toen via de chat met haar gaan bidden en dat maakte zoveel bij haar los dat ze spontaan allerlei zonden ging belijden. Dat werkte heel bevrijdend voor haar. Ook kwam ze van een aantal kwalen af. Ze gaat nu elke zondag weer naar de kerk en heeft de mensen die haar misbruikt hebben vergeven. Elke twee weken krijg ik nog een berichtje van haar. Ze is weer zo vol van God. Daarin zie je zo’n enorme wending in haar leven en daar ben ik van onder de indruk. Ik zit alleen maar te typen achter een laptopje, maar de Geest kan alle middelen gebruiken.’

God is erbij

Catharinus is niet alleen chatmedewerker bij GlobalRize. Doordeweeks werkt hij drie dagen als bovenschools ict-coördinator en functionaris voor gegevensbescherming. Ook geeft hij met zijn eigen bedrijf trainingen op het gebied van mediawijsheid. Ondanks zijn volle weken, én het feit dat hij ook nog een vrouw en drie kinderen heeft, doet hij zijn werk voor GlobalRize met volle overtuiging. ‘We hebben allemaal de opdracht gekregen: Maak alle volken tot mijn discipelen. Je kunt dat tegenwoordig op heel veel manieren doen. Je kunt praten met mensen die je tegenkomt op je werk of in je buurt maar het kan ook meer doelgericht zoals met straatevangelisatie. En we hebben ook internet tot onze beschikking waarmee je letterlijk de hele wereld kunt bereiken. Alle mogelijkheden die we hebben voor evangelisatie, moeten we aangrijpen. Op die manier mogen we mensen bij het vaderhart van God brengen.’

En het werk brengt niet alleen anderen dichter bij Jezus, dat geldt ook voor Catharinus zelf. ‘Door dit werk raak ik onder de indruk van wat God allemaal aan het doen is. En ik besef dat God erbij is, ook als wij het zelf even moeilijk hebben als gezin. Dat betekent niet dat sommige dingen minder zwaar zijn ineens, maar het verlamt je niet meer.’

Doe ook mee!

Het Engelstalig chatteam kan nog mensen gebruiken die klaar willen staan voor mensen die geloofsvragen hebben en die gebed nodig hebben. Catharinus: ‘Ik ben blij met ieder uur of dagdeel dat mensen iets kunnen doen. Je moet wel een beetje stevig in je schoenen staan. Soms krijg je heftige dingen voor je kiezen. Maar als je bepaalde onderwerpen lastig vindt, kun je altijd andere teamleden inschakelen. En het kan zijn dat je er tegenop ziet om met mensen te bidden. Dat had ik ook. Maar het is altijd minder eng dan je van tevoren bedenkt en je krijgt er zoveel voor terug.’

By |2018-05-16T10:25:06+00:00mei 16th, 2018|